
Efter at en ulykke dræbte hendes to venner, blev en californisk universitetsstuderende brændt levende. En Tesla Cybertruck blev til en dødsfælde og “begravede” hende inde i bilen, da den brød i brand.
Den 27. november 2024 kørte 19-årige Krysta Tsukahara i en Tesla Cybertruck sammen med tre af sine venner, da bilen kørte ind i en støttemur og brød i brand.
“Betjentene ankom til stedet og fandt et enkelt køretøj, der var fuldstændig omspændt af flammer. Tragisk nok resulterede denne kollision i flere dødsfald,” skrev Piedmont Police Department i et Facebook-opslag.
Krysta, 19, chaufføren Soren Dixon, 19, og passageren Jack Nelson, 20 – alle nyligt dimitterede fra Piedmont High School – var vendt hjem for at fejre Thanksgiving.
De tre ofre blev fanget inde i bilen, da ilden spredte sig. Og kunne ikke undslippe.
Den eneste overlevende, Jordan Miller, blev trukket ud af den brændende Cybertruck af en ven, der kørte bag dem og smadrede et vindue med en gren 10 til 15 gange, indtil det endelig knækkede. Han formåede at trække en “knap bevidst” Miller ud af passagersædet. Få øjeblikke før flammerne fortærede resten af køretøjet.
Ifølge KTVU blev det konstateret, at Dixon – der kørte køretøjet – havde meth og kokain i kroppen og en alkoholpromille på 0,195. Mere end det dobbelte af den lovlige grænse. Obduktionsrapporter afslørede, at Tsukahara og Nelson begge testede positivt for alkohol og kokain.
Ude af stand til at undslippe
Krysta – en andenårsstuderende ved Savannah College of Art and Design – overlevede den første kollision med kun mindre skader.
Ifølge en retssag om uretmæssig død, der er anlagt af hendes forældre, var Krysta ikke i stand til at undslippe den låste bil og døde af røgforgiftning og svære forbrændinger. Og måtte udholde det, de beskriver som “utænkelig smerte og følelsesmæssig lidelse”.
“Hun forsøgte at komme ud af bilen ved hjælp af en person, der forsøgte at trække hende ud gennem passagersiden foran, da Tesla Cybertrucks elektriske system svigtede. Hun var ude af stand til at åbne sin dør på grund af denne elektriske fejl. Ligesom den gode samaritaner, der forsøgte at redde hende,” hævder retssagen ifølge Fox Business. “Krysta Michelle Tsukahara blev derefter skubbet tilbage af ild og varme og kunne ikke reddes ud af TeslaCybertruck,” forklarer dokumentet og tilføjer, at hun døde “af røgforgiftning og termiske skader.”
Se opslaget herunder eller klik her.
Parents of college student killed in Tesla crash allege design flaw trapped her in the burning car https://t.co/DmZj0j99Sz pic.twitter.com/b5kuzXEYhC
— New York Post (@nypost) October 3, 2025
Teslas “bevidste ignorering”
Både familien Tsukahara og familien Nelson har nu anlagt sag mod Tesla og boet efter Cybertruckens ejer – Charles Patterson, der angiveligt er i familie med Dixon.
I sagsanlæggene beskyldes Tesla, der er medstiftet og ledet af Elon Musk, for at have udvist en “bevidst ignorering” af forbrugernes sikkerhed. Idet det hævdes, at virksomheden længe har været bekendt med farlige fejl i sine elektroniske dørsystemer, men ikke har udbedret dem.
Ifølge sagsakterne blev Cybertrucks 12-volts batteridrevne døre ubrugelige efter ulykken, hvilket fangede passagererne inde i det brændende køretøj.
Selvom Tesla har en manuel døråbner, hævder sagsanlæggene, at den er dårligt designet og for svær at finde i en nødsituation. Hvilket effektivt efterlader ofrene uden udvej.
– Det er bare en rædsel. Tesla ved, at det er sket, og at det vil ske igen, og de gør intet andet end at sælge bilen med et system, der fanger folk og ikke giver mulighed for at komme ud. Tsukaharas familieadvokat, Roger Dreyer, fortalte San Francisco Chronicle, ifølge New York Post. – Dette køretøjs design svigtede Krysta. Der var ingen fungerende, tilgængelig manuel overstyring eller nødudløser, som hun kunne bruge til at undslippe. Hendes død kunne have været undgået.
‘Maskine, der ikke er sikker’
I en erklæring, der blev delt med Fox Digital News, sagde Krystas far, Carl, om sin datter: – Krysta var en intelligent, venlig og dygtig ung kvinde med hele livet foran sig.
– Vi har ikke kun måttet udholde tabet af vores datter, men også tavsheden omkring, hvordan det skete, og hvorfor hun ikke kunne komme ud. Dette firma er en billion dollars værd – hvordan kan man frigive en maskine, der er usikker på så mange måder?
I mellemtiden hedder det i den retssag, som Nelsons forældre har anlagt: -Passagerer på bagsædet som Jack havde kun en skjult mekanisk udløser, der var uklar, ikke-intuitiv og meget usandsynlig at finde eller betjene i røg og kaos efter en brand efter en kollision.
Begge retssager om uretmæssig død søger strafskadeserstatning fra Tesla og beskylder virksomheden for bevidst at have solgt et køretøj med fatale designfejl.
Kørsel i påvirket tilstand
Da California Highway Patrol fastslog, at hastighedsovertrædelse og kørsel i påvirket tilstand bidrog til ulykken, siger ofrenes familier, at det ikke undskylder Tesla.
– De (Tesla) vil gerne give skylden til Mr. Dixon, alle andre end sig selv. Men dette køretøj burde absolut ikke have begravet disse personer og min klients datter. Det er vores måde at stille den skyldige til ansvar og rette op på dårlig adfærd, sagde Dreyer.
Kontroversiel Cybertruck
Teslas Cybertruck blev lanceret i slutningen af 2023 med massiv medieopmærksomhed. Men mindre end to år senere er den blevet en af de mest kontroversielle modeller i virksomhedens historie. Plaget af flere tilbagekaldelser, faldende salg og stigende juridisk pres.
Efterhånden som efterforskningen fortsætter og retssagerne skrider frem, intensiveres fokus på Teslas designvalg. Og på, om der gøres nok for at beskytte de mennesker, der kører i deres højteknologiske køretøjer.
Hvad synes du om denne historie? Fortæl os din mening. Og del derefter denne historie med dine venner, så vi også kan høre deres mening.