Statsministeriet i ups’er: Gav for mange penge til kong Frederik og dronning Margrethe

Statsministeriet har begået lidt af en brøler, da de over en periode har overført for mange penge til det danske kongehus.

Statsministeriet udbetalte ved en fejl 300.000 kroner for meget til kongehuset over knap et år.

Statsministeriet har erkendt at have udbetalt et for stort beløb til kong Frederik og dronning Margrethe i perioden fra april 2025 til marts 2026.

Det fremgår af en skrivelse fra statsminister Mette Frederiksen til Finansudvalget i Folketinget, som ifølge Ritzau er blevet omtalt af DR.

Fejl i indeksering

Det for store beløb udgør, hvad der svarer til 0,2 procent af den samlede ydelse for perioden.

Fejlen har sin rod i en mangelfuld indeksregulering, som normalt justeres to gange om året på baggrund af Danmarks Statistiks lønindeks for statsansatte.

Baggrunden er, at ministeriet i 2025 glemte at justere indekset, selv om Folketinget i 2024 havde vedtaget en ny civillistelov om kongehusets årpenge.

Det er Statsministeriet, der har ansvaret for at varetage de månedlige udbetalinger til kong Frederik og de øvrige medlemmer af kongehuset.

Tilbagebetaling aftalt

Efter at fejlen blev konstateret, er der blevet etableret en aftale mellem Statsministeriet, Finansministeriet og kongehuset.

Ifølge statsministerens skrivelse til udvalget vil det fejlagtigt udbetalte beløb blive tilbagebetalt inden udgangen af indeværende finansår.

Med andre ord, så får kong Frederik og dronning Margrethe altså ikke lov til at beholde pengene.