Forsøgte for 11 år siden: Nu åbner Lars Løkke for endnu et forsøg

Udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen åbner for folkeafstemning om retsforbeholdet i denne valgperiode.

Regeringen har sat en proces i gang, som kan ende med en folkeafstemning om det danske retsforbehold. Det oplyser udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen ifølge Ritzau i et interview med Politiken.

“Jeg vrider ikke det her længere end til at sige, at det her i hvert fald er en regering, der sætter en proces i gang, som logisk set godt kunne føre til, at man kommer til at forholde sig til, om der skal være en folkeafstemning,” siger han.

Europol-aftalens svagheder

I grundlaget for den nye regering er der et afsnit om grænseoverskridende kriminalitet, hvori det fastslås, at det skal undersøges, hvorvidt aftalen med Europol er tilstrækkelig.

Aftalen med EU er en konsekvens af, at danskerne ved en folkeafstemning i 2015 afviste en overgang til en tilvalgsordning. Løkke var selv statsminister dengang og stod i spidsen for det forslag.

Tilvalgsordningen åbner for, at Danmark kan afgøre fra situation til situation, om man ønsker at deltage, men medfører samtidig, at dansk politi ikke har umiddelbar adgang til Europols systemer.

“Det baserer sig på den gamle parallelaftale, som jeg selv har forhandlet hjem. Allerede da jeg forhandlede den, vidste jeg godt, at den risikerede at ruste over tid i takt med den digitale udvikling,” siger Løkke.

Nyt pres fra Europa

Løkke peger i det nye interview med Politiken på, at der i Europa opstår overvejelser om at styrke samarbejdet om grænseoverskridende kriminalitet på overstatsligt niveau.

Hvis et sådant nyt samarbejde er med til at sætte Danmark i en endnu ringere position på grund af retsforbeholdet, er han åben for at sætte spørgsmålet til folkeafstemning.

Forbeholdet placerer Danmark uden for det overnationale retssamarbejde i EU og betyder, at landet ikke er bundet af fælles lovgivning på områder som politi og strafferet, ligesom der ikke afgives suverænitet på disse felter.

 

Læs mere om...