Grevindens søn traf et valg, hun ikke var begejstret for.
En stor del af landets unge tænker ofte på at kaste sig ud i eventyret og afprøve tilværelsen i fremmede lande.
Spændende oplevelser, ukendte kulturer og eventyr fjernt fra vante rammer trækker årligt tusinder af danskere til at pakke deres tasker og begynde på en frisk.
Dog bliver selv de mest dristige valg ikke altid modtaget med jubel fra familien derhjemme.
Grev Nikolai fik selv at mærke, da han sammen med sin kæreste, Benedikte Thoustrup, i 2023 traf valget om at flytte til Australien.
Modstand fra familien
I den nye TV 2-dokumentar “Nikolai” taler greven åbent om den beslutning, som sendte parret til Sydney for først at studere og senere arbejde.
Selvom grev Nikolai tit søger råd hos sin mor, grevinde Alexandra, var hun bestemt ikke begejstret for planerne om at flytte til den anden side af jorden.
“Da vi valgte at flytte til Sydney, det var hun godt nok meget imod, men jeg tror godt, hun kunne se, det der dragede mig til udlandet. Hun er jo også selv kommet langvejs fra, hvis man kan sige det,” fortæller grev Nikolai i dokumentaren ifølge B.T.
Flytningen blev altså en af de beslutninger, hvor han valgte at følge sin egen mavefornemmelse, selvom moderen ikke delte hans glæde.
Begge sønner ude
For grevinde Alexandra handlede hendes modstand ikke udelukkende om Australien.
På samme tidspunkt befandt grev Felix sig nemlig i Mexico, og dermed var begge hendes sønner langt væk fra hjemmet.
I dokumentaren forklarer hun, at det var en vanskelig periode at have begge børn uden for landets grænser samtidig.
Grev Nikolai og Benedikte Thoustrup flyttede til Sydney i efteråret 2023, hvor de studerede frem til februar 2024.
Efterfølgende blev de boende i byen i en periode og arbejdede, inden turen gik tilbage til Danmark.
I dag har parret base i København, men lysten til at rejse lever stadig i bedste velgående.
Samtidig er grev Nikolai begyndt på et mere traditionelt arbejdsliv og arbejder i dag som intern konsulent i Dansk Industri Ejendomme.