Marius Borg Høiby-sagen tager ny drejning: Anklagemyndigheden anker

Anklagemyndigheden har valgt at anke strafudmålingen i Marius Borg Høiby-sagen til landsretten i 2027.

Anklagemyndigheden har valgt at anke Oslo byrets afgørelse om strafudmåling i sagen mod Marius Borg Høiby. Det skriver det norske medie VG.

Tidligere på måneden blev den norske papprins idømt fire års fængsel for blandt andet to voldtægter, misbrug i nære forhold, vold og adskillige overtrædelser af tilhold.

Frifindelser ankes ikke

Højby stod i alt tiltalt for fire voldtægtsforhold, men retten valgte at frifinde ham i to af sagerne. Anklagemyndigheden har efter drøftelser med de forurettede kvinders advokater besluttet ikke at anke disse frifindelser.

“Anklagemyndigheden har overvejet, om der er grundlag for at anmode appelretten om en ny vurdering af beviserne for de to voldtægtsanklager, hvor Høiby blev frikendt, men efter drøftelser med forsvarsadvokaterne er vi kommet til den konklusion, at vi ikke vil anke denne til appelretten,” skriver statsadvokat Sturla Henriksbø i en pressemeddelelse.

Under byretssagen krævede anklagemyndigheden en dom, der skulle lyde på i alt syv år og syv måneder bag tremmer.

Høiby anker også

Høibys forsvarere Ellen Holager Andenæs og Petar Sekulic meddelte samme dag som domsafsigelsen, at Høiby ligeledes havde i sinde at anke dele af afgørelsen. Anken omfatter anklagepunkterne om voldtægt og mishandling i nære relationer.

Ud over fængselsstraffen er Høiby pålagt at betale erstatning til flere kvinder i sagen: 230.000 norske kroner til ‘kvinden fra festen’, 200.000 norske kroner til ‘kvinden fra efterfesten’, 100.000 norske kroner til Nora Haukland og 110.000 norske kroner til ‘Frogner-kvinden’.

Sagen behandles i landsretten i 2027.

 

Læs mere om...