Pia Olsen Dyhr træffer afgørende valg: Hvem er den nye rådgiver?

I ethvert arbejdsliv opstår der situationer, hvor nye ansigter træder ind, og vigtige stillinger skal besættes.

Det gælder især, når man skal finde en person, man kan have fuld tillid til, og som skal arbejde tæt sammen med en.

For dem, der sidder på magtfulde positioner, som eksempelvis ministre, er valget af de nærmeste medarbejdere afgørende.

Det handler nemlig ikke kun om at have de rette faglige kompetencer, men i lige så høj grad om en dyb personlig tillid.

Spørgsmålet om tillid har for nylig været et centralt omdrejningspunkt i Økonomi- og Indenrigsministeriet.

En tidligere ansættelse, der skabte debat, er nu blevet erstattet af en ny person.

Økonomi- og indenrigsminister Pia Olsen Dyhr har nu ansat Trine Viskum som sin særlige rådgiver.

Det oplyser SE & HØR.

Viskum kommer fra en stilling som leder af SF’s formandskontor og har tidligere arbejdet tæt sammen med ministeren som personlig assistent.

Trine Viskum er uddannet cand.scient.pol. fra Københavns Universitet og har derudover erfaring fra Børne- og Socialministeriet, Holbæk Sygehus samt Københavns Kommune.

Tidligere ansættelse trak sig

Ansættelsen af Viskum sker efter et forløb, der skabte en del røre omkring den særlige rådgiverpost.

Pia Olsen Dyhr havde oprindeligt udpeget Thomas Nystrøm til jobbet.

Nystrøm havde tidligere fungeret som chefrådgiver i SF og som rådgiver for Pia Olsen Dyhr under hendes ministertid i Helle Thorning-Schmidts regering.

Kort efter offentliggørelsen af hans genansættelse opstod der imidlertid intern kritik i SF.

Flere partimedlemmer udtrykte spørgsmål ved beslutningen, da Thomas Nystrøm tidligere havde forladt partiet efter at have krænket flere kvinder.

Blandt kritikerne var Frederiksberg-rådmand Lotte Kofoed, som selv havde været udsat for krænkelser fra Thomas Nystrøm.

Kritikken voksede, og sagen udviklede sig hurtigt til at være en belastning for partiet.

Forløbet endte med, at Thomas Nystrøm selv valgte at trække sig fra stillingen som særlig rådgiver, inden han nåede at tiltræde.

Med ansættelsen af Trine Viskum har Økonomi- og Indenrigsministeriet nu fundet en ny person til den centrale rådgiverfunktion omkring Pia Olsen Dyhr.

Valget er faldet på en medarbejder, som allerede kender både ministeren og SF særdeles godt fra flere års arbejde i og omkring partiet.

Hun bringer også erfaring med fra både ministerier, sundhedsvæsenet og kommunal administration.

 

Læs mere om...