Det er første gang nogensinde, at dronning Margrethe står i spidsen for et sådant legat.
Gennem Dronning Margrethes og Prins Henriks Fond er der i år blevet fordelt over 3,4 millioner kroner.
Pengene tilgår i alt 45 forskellige modtagere, der beskæftiger sig med enten kultur, videnskab eller sociale formål.
Det oplyser kongehuset i en pressemeddelelse.
Helt nyt legat i 2026
Fonden har sine historiske rødder i Prinsesse Margrethes og Prins Henriks Bryllupsfond, der dog i 1972 fik sit nuværende navn.
Årets støttemodtagere tæller blandt andre Verdensballetten, Jysk Arkæologisk Selskab og Sommerskole Tasiilaq.
Årets uddeling rummer også en nyskabelse. I år er nemlig første gang, et Cayx-hovedlegat på 100.000 kr. uddeles – og det åbner mulighed for et ophold af længere varighed ved et forskningsinstitut i Frankrig.
Legatet tilfalder i denne omgang professor Steen Bille Jørgensen, tilknyttet Aarhus Universitet. Yderligere har fem kandidat- og ph.d.-studerende sikret sig midler til kortere studieophold i Frankrig.
Bestyrelse står bag uddelingen
Dronning Margrethe har ifølge SE og HØR forestået årets uddeling side om side med de øvrige bestyrelsesmedlemmer i fonden.
Bestyrelsen tæller Hofchef Kim Kristensen, museumsdirektør og lic.phil. Poul Erik Tøjner, professor og dr.jur. Linda Nielsen, indholdsdirektør samt pianist Nikolaj Koppel.