Marius Borg Høiby og hans forsvarer er kommet med en ny melding om hans fængsling.
Marius Borg Høiby har besluttet sig for, at han ikke vil anfægte den seneste kendelse om fortsat varetægtsfængsling frem til 13. juli.
Det oplyser hans forsvarer Petar Sekulic til det svenske medie Aftenposten.
“Han vil ikke anke den seneste fængselsdom,” siger forsvareren til mediet.
Har fået flere afvisninger
Han har befundet sig bag tremmer siden februar og har ved gentagne lejligheder anmodet om frigivelse.
Senest forsøgte han sig med den begrundelse, at han ønskede at være tæt på sin mor, kronprinsesse Mette-Marit, som for nylig gennemgik en lungetransplantation.
Retten har dog konsekvent afvist alle disse anmodninger med begrundelsen om, at der er en risiko for, at han vil tage kontakt til sin ekskæreste og begå ny kriminalitet ved løsladelse.
Den 15. juni afsagde Oslo byret en dom, der gav den norske papprins fire år bag tremmer.
Han ankede dog hurtigt afgørelsen, da han nægter sig skyldig i de groveste anklagepunkter, og sagen ventes behandlet i landsretten i 2027.
Skal også betale erstatning
Retten fandt ham skyldig i vold mod tidligere kæreste Nora Haukland, ligesom han blev dømt for to tilfælde af voldtægt uden samleje – begge mod kvinder omtalt som henholdsvis ‘kvinden fra festen’ og ‘kvinden fra efterfesten’.
Han blev derudover dømt for hensynsløs adfærd og vold mod den såkaldte Frogner-kvinde, trusler samt adskillige overtrædelser af færdselsloven, og han er desuden også blevet pålagt tilhold mod Frogner-kvinden i to år.
Høiby er ifølge Ekstra Bladet også tilpligtet at betale en erstatning til flere af kvinderne: 60.000 plus 170.000 norske kroner til kvinden fra festen, 200.000 norske kroner til kvinden fra efterfesten, 100.000 norske kroner til Nora Haukland og 110.000 norske kroner til Frogner-kvinden.
Under domsafsigelsen fremsatte Høiby endnu en anmodning om løsladelse, som retten ligeledes afviste.