Man skulle ellers tro de kongelige fik nok penge af staten.
Når regningerne skal betales, kender de fleste danskere til, hvor vigtigt det er at have styr på budgettet.
Et forkert tal kan hurtigt skabe udfordringer, uanset om man styrer en husholdning eller et statsligt regnskab.
Systemerne skal justeres, og nogle gange rammer de ikke plet i første forsøg.
Netop sådan en svipser har for nylig ramt nogle af landets mest prominente skikkelser. Det giver nu ekstra arbejde for at få tallene til at stemme.
Det skriver DR.
Regning sendes retur
Det er Statsministeriet, der har lavet en regnefejl, som vedrører statsydelsen til kong Frederik og dronning Margrethe.
Kongefamilien modtog nemlig 300.000 kr. for meget sidste år, fordi et teknisk indeks blev udskudt til april 2026 i stedet for 2025.
Indekset bliver ellers reguleret to gange årligt, men her skete der en svipser. Statsminister Mette Frederiksen har orienteret Folketingets finansudvalg om fejlen.
Det overskydende beløb svarer til 0,2% af den årlige ydelse, som regenten og hans mor modtager. I et brev til udvalget sætter Mette Frederiksen ord på situationen.
“Statsministeriet har oplyst, at ministeriet imidlertid ikke har foretaget det nævnte skift i indeks i 2025, men først med virkning fra april 2026, hvilket må anses for en beklagelig fejl,” skriver Mette Frederiksen.
De for meget udbetalte penge får dog ikke lov til at blive stående på de kongelige konti. Beløbet vil blive betalt tilbage i løbet af det nuværende finansår, så regnskabet igen går op. Hverken prins Joachim eller grev Ingolf er ramt af fejlen.
Markant højere ramme
På trods af den lille regnskabsfejl lider kongehuset ingen økonomisk nød. I 2024 steg ydelsen til familien betragteligt, da lovgivningen blev opdateret i forbindelse med tronskiftet.
Samlet set gik bevillingen fra 126,5 millioner kr. til hele 143,8 millioner kr. årligt.
Kong Frederik modtager i dag en ramme, som er 29 millioner kr. højere end de 94 millioner kr., dronning Margrethe fik i 2023.
Den abdicerede dronning modtager fortsat et flot beløb. Hendes årpenge lyder nu på 12 millioner kr. Da det nye budget blev vedtaget, gav Mette Frederiksen udtryk for, at pengene er givet godt ud.
“Vi har et kongepar og et kongehus, vi kan være stolte af, og som repræsenterer os på fineste vis. Sådan skal det også være i fremtiden, og det ønsker vi at skabe rammerne for,” siger Mette Frederiksen.