
To svindlere blev anholdt kort efter endnu et fupnummer mod ældre. Politiet advarer nu om en bekymrende stigning i bedrageri mod sårbare ældre borgere.
De ringede og udgav sig for at være fra banken. Kort efter stod de hjemme hos de ældre og hentede dankort og hævede tusindvis af kroner.
Men i går blev det sat en stopper for to formodede gerningspersoner. Det skete, da politiet i Roskilde kunne anholde dem på fersk gerning.
En 21-årig mand og en 26-årig kvinde, begge fra Vestegnen, blev stoppet i bil.
Det skete kort tid efter, at de havde narret en 88-årig kvinde i Roskilde og en 88-årig mand i Jyllinge for deres betalingskort.
Ifølge politiet blev der hurtigt hævet mellem 12.000 og 15.000 kroner fra ofrenes konti. I bilen fandt politiet 30.000 kroner i kontanter, som man formoder stammer fra bedrageriet.
– En omfattende efterforskning, hvor vi blandt andet har haft deres bil i kikkerten, førte i går til, at vi kunne skride til anholdelse af to mistænkte, som blev taget på fersk gerning, siger politikommissær Rasmus Jensby fra Midt- og Vestsjællands Politi i en pressemeddelese.
Typisk fremgangsmåde og målrettede ofre
Politiet ser en markant stigning i denne type kriminalitet, hvor ældre bliver kontaktet telefonisk af personer, der udgiver sig for at være fra banken.
Gerningspersonerne overtaler ofrene til at udlevere deres kort og koder. Og så går det stærkt med at hæve.
– Det er jo den klassiske måde, som vi har set ret ofte her gennem de seneste par år med ældre, der bliver ringet op og nogle, der udgiver sig for at være fra bankerne. De får dem overtalt til at udlevere deres kreditkort og koder, og så går de ud og hæver, forklarer Jensby til Newsner.
Ofrene bliver ikke tilfældigt udvalgt.
– De går typisk efter ældre danske navne, hvor de slår dem op på nettet. De slår dem oftest op på krak eller andre steder, hvor man har offentlig adgang til telefonnumre. Så har de en lang liste med forskellige navne, som de søger efter. De udpeger derefter deres mål, siger politikommissæren.
Her er politiets råd
Midt- og Vestsjællands Politi opfordrer til ekstra opmærksomhed særligt blandt ældre og deres pårørende.
– I første omgang vær skeptisk, når man bliver ringet op fra nogen, der udgiver sig for at være fra banken eller andre myndigheder. Hvis I er det mindste i tvivl, så læg på og ring selv op til banken, eller den myndighed, der nu har ringet, lyder det fra Jensby.
Derudover slår han fast, at man aldrig må gøre dette:
– Udlever aldrig dine personlige oplysninger eller kreditkort og koder. En bank vil aldrig bede folk om at udlevere de ting.
Hvis man bliver snydt, skal man kontakte sin bank med det samme og gøre indsigelse. I nogle tilfælde vil banken dække tabet, men hvis man selv har gennemført overførsler, kan det være svært at få sine penge tilbage.
– Det kan også være en god idé, hvis man tager fat i sin bank og laver en forespørgsel forebyggende, så man kan lave nogle grænser for, hvor meget man kan hæve og overføre, foreslår Jensby.
Hvad tænker du om disse sager? Del gerne din mening med os i kommentarfeltet og del også gerne artiklen, så flere personer bliver gjort opmærksom på disse svindlere.
LÆS MERE:
- Politiet advarer forældre om den skjulte betydning bag heste-emoji’en
- Anders Lund Madsen taler ud om identitetstyveri