Flyekspert deler foruroligende teori om Air India-styrt

Det tragiske Air India-styrt torsdag kostede mere end 260 mennesker livet. Indtil videre er den nøjagtige årsag til styrtet ukendt. Men eksperter er på stedet, og en sort boks er blevet fundet. Nu har flysikkerhedseksperter delt foruroligende teorier om hændelsen.

Verden er i chok, efter at Air India-flyet A171 styrtede ned i et boligområde kort efter afgang fra Ahmedabad lufthavn i Indien torsdag. 241 ud af 242 passagerer døde. Flere mennesker på jorden afgik ved døden efter sammenstødet.

Flyet var på vej til Gatwick fra Ahmedabad i Indien, da det kort efter start styrtede ned i et boligområde. Her boede der ifølge The Guardian medicinstuderende, læger og deres familier.

Piloterne på Boeing 787-8 Dreamliner udsendte et mayday-opkald til lufttrafikkontrollen få øjeblikke efter start, da de kun havde nået en højde på ca. 190 meter. Air Indias bestyrelsesformand Natarajan Chandrasekaran fortalte CNBC-TV18 fra Ahmedabad, at flyselskabet aktivt koordinerer med Boeing og GE Aerospace for at sikre fuld støtte. De har et team af eksperter på jorden, som hjælper med efterforskningen.

– Jeg har også bedt dem om at sende deres bedste eksperter til at arbejde sammen med os i denne proces. De er meget støttende, sagde han.

Poonam Patni, der bor i byen, sagde til Agence France-Presse: – Da vi kom til stedet, lå der flere lig. Brandfolkene var i gang med at slukke flammerne. Mange af ligene var brændt.

Air India flystyrt

Et andet vidne tilføjede: – Vi så folk fra bygningen springe ud fra anden og tredje sal for at redde sig selv. Flyet stod i flammer. Vi hjalp folk med at komme ud af bygningen og sendte de sårede på hospitalet.

Efterforskerne har fundet den ene af de to sorte bokse, men det præcise indhold er endnu ikke fastlagt. I mellemtiden har flere luftfartseksperter understreget vigtigheden af ikke at drage forhastede konklusioner mindre end 24 timer efter styrtet. De har opfordret til en grundig undersøgelse af både den sorte boks og flight data recorderen.

Alligevel har nogle luftfartsanalytikere fremsat flere teorier om, hvorfor den fatale hændelse fandt sted. Over for The Guardian hævder Dr. Sonya Brown, der er lektor i luftfartsdesign ved University of New South Wales, at optagelserne af styrtet tyder på, at flyet gik i stå.

– For mig ser det ud som et betydeligt tab af fremdrift. Skubkraft får dig til at flyve hurtigere, og flyets opdrift er proportional med hastigheden i kvadrat, så hvis du ikke har skubkraft og mister hastighed – og radardata tyder på, at det mistede hastighed efter den første korte stigning. Så kan du gå i stå, sagde Brown og tilføjede, at det er uklart, hvad der forårsagede den manglende skubkraft.

Optagelser viste, hvordan flyet klatrede væk fra landingsbanen, før det sank ned igen og forsvandt bag træer og brød ud i flammer. Mere end 260 mennesker i alt er blevet bekræftet dræbt i flystyrtet.

Luftfartseksperters teorier om Air India-flystyrtet

Som nævnt er en af de sorte bokse blevet fundet, men dens indhold er stadig ukendt. I mellemtiden har andre luftfartseksperter delt deres teorier om, hvad der kunne være sket.

I et interview med Mirror sagde professor John McDermid, Lloyd’s Register Chair of Safety, University of York, at “start og landing er de farligste faser af flyvningen”, og at “ulykker fra krydstogt er meget usædvanlige.” Han tilføjede dog, at “det er overraskende, at ulykken skete, før flyet overhovedet var nået op i 200 meters højde.”

McDermid fortsatte: – Piloter kan afbryde starten indtil ret sent i startrullen, så det ser ud til, at problemet opstod meget pludseligt i den sidste del af startrullen eller kort efter starten og var tilstrækkeligt alvorligt til at være uhåndterligt.

Desuden sagde professor John McDermid, at det er “meget usandsynligt”, at styrtet skyldtes, at flyet var overvægtigt eller havde for meget brændstof med.

– Det er for tidligt at sige meget om årsagen til styrtet i detaljer – den eneste observation, man kan gøre, er omkring timingen, påpegede han. – Start og landing er de farligste faser af flyvningen. Ulykker i forbindelse med cruise er meget usædvanlige.

“Det er en gåde, hvorfor noget så katastrofalt skulle ske”

Prof. Paul Williams, professor i atmosfærisk videnskab ved University of Reading, sagde, at “vejrforholdene i lufthavnen ser ud til at have været meget gode” på det tidspunkt med “god sigtbarhed og let vind fra vest.” Han hævdede også, at der “på nuværende tidspunkt ikke er noget, der tyder på, at turbulens eller andre vejrforhold var en faktor i styrtet.”

Prof. Graham Braithwaite, direktør for Aerospace and Aviation ved Cranfield University, sagde: – Dette er den første større ulykke med 787’eren. Starten er en kritisk fase, fordi flyet stadig accelererer, og enhver problemløsning kræver en hurtig reaktion.

Terry Tozer, der tidligere har deltaget i flyselskabet, sagde til GB News, at det er “alt for tidligt at spekulere” over årsagen til den tragiske hændelse. Men han tilføjede: -Flyet burde have været i stand til at klare en ret betydelig fejl og fortsætte med at lette sikkert. Det er en gåde, hvorfor noget så katastrofalt skulle ske.

Lad os sende vores tanker og bønner til ofrene og deres familier. Hvil i fred.

LÆS OGSÅ:

 

Læs mere om...