
Det, der skulle have været en sjov og farverig oplevelse for børnene til et lukket piratshow i Jesperhus Feriepark, tog pludselig en alvorlig drejning.
I stedet for den forventede blå slushice blev en række børn serveret en væske, der viste sig at være rengøringsmiddel.
Men hvor man kunne forvente et ramaskrig og voldsom kritik, skete det stik modsatte.
For selvom hændelsen i første omgang skabte bekymring, er det nu strømmet ind med ros og respekt til ferieparken.
Det gælder særligt til direktør Henrik Munksgaard, som ikke har lagt skjul på, hvad der gik galt.
En alvorlig fejl
Ifølge direktøren skyldtes episoden en menneskelig fejl i forbindelse med rengøringen af parkens drikkevareanlæg.
– En dunk med blå rengøringsvæske blev forvekslet med den type, vi normalt anvender til Slushice-produktion, lyder det i et opslag, som ferieparken har delt på Facebook for Henrik Munksgaard.
Fejlen skete under et lukket arrangement, og situationen blev opdaget med det samme.
Personalet reagerede hurtigt og tilkaldte de relevante myndigheder, som var til stede hele dagen.
Myndighederne har siden vurderet, at væsken ikke udgør nogen sundhedsfare for dem, der kom til at indtage den. Men selvom ingen er kommet til skade, har ledelsen i Jesperhus ikke forsøgt at nedtone situationen.
– Hændelsen påvirker os dybt. Vi er meget berørte over forløbet og oprigtigt kede af de gener, det måtte have medført. Det vil vi gerne give en uforbeholden undskyldning for, skriver Munksgaard.
Danskerne bakker op
Opslaget fra ferieparkens direktør er blevet delt flittigt på sociale medier og har på få dage fået over 3.500 reaktioner – og langt de fleste er positive.
En bruger skriver:
– Det er nemt at pege fingre af de unge mennesker, unge som gamle. Her har vi til gengæld en virksomhed som faktisk tager ansvar for sine handlinger og fejl! Respekt til jer!
En anden kommenterer:
– Stort skulderklap til jer. Andre steder havde lukket munden og henvist til en direktør, som ikke har kommentarer. Det er ansvar, der gør noget!
Flere brugere udtrykker også både bekymring og lettelse over, at der ikke skete noget alvorligt, men fremhæver samtidig parkens måde at håndtere det på.
– Vi var til stede til piratshowet. I håndterede det så fint, både imens og efter, skriver en gæst, som selv oplevede episoden på nærmeste hold.
En vigtig påmindelse
Selvom hændelsen ikke fik alvorlige følger, er det en situation, der kunne have udviklet sig langt værre.
Men netop den åbne og ærlige kommunikation fra ferieparkens ledelse og de ansatte har gjort indtryk.
Jesperhus har nu iværksat nye tiltag for at forhindre, at noget lignende sker igen.
– Der er tale om en menneskelig fejl, som naturligvis ikke må ske, skriver Munksgaard og understreger, at sikkerheden fortsat er i højsædet.
Du kan se det fulde opslag herunder:
Hvad tænker du om dette? Del gerne din mening med os i kommentarfeltet på Facebook.