Mette Frederiksen sætter ord på afsked: Har stået skulder ved skulder

Statsminister Mette Frederiksen har med et opslag på Facebook både taget afsked og sendt en tak.

Da Keir Starmer mandag trak sig som Storbritanniens premierminister, valgte statsminister Mette Frederiksen at sende et par ord i hans retning.

Det gjorde hun i form af et Facebook-opslag, hvor hun rettede en varm tak til den fratrædende leder.

Giver ros for solidaritet

Mette Frederiksen fremhæver i sit opslag særligt Storbritanniens holdning i to centrale spørgsmål under Keir Starmers ledelse.

“Storbritannien har under Starmers ledelse stået skulder ved skulder med Ukraine og dermed været med til at forsvare Europa. Og da Grønland blev sat under et helt urimeligt pres, oplevede vi briternes solidaritet,” skriver hun i opslaget.

Den danske statsminister konstaterer desuden, at den aktuelle internationale situation er præget af en stor grad af uforudsigelighed, og at regeringer verden over befinder sig i en presset position.

Afslutningsvis ønsker hun den kommende britiske leder al mulig fremgang.

“Det er vanskelige og usikre tider og alle regeringer er udfordrede. Nu skal Storbritannien igen have ny leder. Tak for indsatsen til Keir Starmer og held og lykke til hans efterfølger,” skriver hun.

Andy Burnham er favorit

Spørgsmålet om, hvem der afløser Starmer, er naturligvis allerede blevet sat i spil i en lang række britiske medier.

En stor del af dem peger for nuværende på borgmester i Manchester, Andy Burnham, som den mest sandsynlige kandidat.

Burnham bekræftede selv mandag sit ønske om at tage over som Labour-leder og dermed overtage styringen af landet efter Starmer.