Coca-Cola-fans opdager “skjult budskab” i ikonisk logo

Få mærker er mere genkendelige på verdensplan end The Coca-Cola Company. Produktet blev skabt for mere end 150 år siden, og dets popularitet er en underdrivelse. Præsident Donald Trump drikker angiveligt 12 dåser Diet Coke om dagen og har endda en særlig Coke-knap i Det Ovale Kontor.

Men selvom logoet er let genkendeligt, ser det ud til at indeholde nogle skjulte budskaber. Nu afslører en ekspert, hvad det faktisk betyder.

Coca-Cola er et af de mest genkendelige mærker på verdensplan. Selvom virksomheden har udvidet sig til at omfatte en række andre drikkevarer, designs og flasker, er Coca-Cola-logoet stadig stærkt.

Drikken, der blev skabt i 1886 af Dr. John Pemberton, en farmaceut fra Atlanta, Georgia, blev solgt til Asa Griggs Candler og The Coca-Cola Company i 1892, og resten er historie. Drikken blev enormt populær i USA, og i begyndelsen af det 20. århundrede var den blevet et globalt fænomen.

Ifølge deres hjemmeside producerer Coca-Cola 2,2 milliarder portioner Coca-Cola hver dag. Nogle drikker mere end andre, for eksempel præsident Donald Trump.

I 2018 rapporterede The New York Times, at Donald Trump drikker 12 dåser Diet Coke om dagen. Mayo Clinic har udtalt, at to dåser er en “sikker mængde” koffein om dagen for en voksen, da for meget koffein kan føre til unormal hjerterytme og angst.

Coca-Cola-logoet indeholder “skjulte budskaber”

Desuden er den berygtede Coke-knap, som Donald Trump angiveligt havde i Det Ovale Kontor under sin første embedsperiode, efter sigende blevet tilføjet igen. Den røde farve og logoet for Coca-Cola er en integreret del af den amerikanske livsstil.

Der kan dog være nogle detaljer i logoet, som folk simpelthen ikke har bemærket. Nu siger eksperten Richard Lau, præsident for LOGO.com, at det indeholder skjulte budskaber.

– Virksomheder kan ikke overse værdien af et godt logo; det er forbindelsen mellem en virksomhed og potentielle kunder, og det, som kunderne husker bedst, sagde Lau ifølge Mirror.

Det ser ikke ud til, at der er noget skjult i Coca-Cola-logoet, og det er måske også tilfældet. Men ifølge Lau handler det mere om effektiviteten af, hvordan det ser ud.

Eksperten påpegede, at det andet “C” har en skjult besked. Med sin forlængelse menes det at symbolisere et smil. “Ubevidst,” siger han, afspejler det virksomhedens fokus på lykke og glæde.

– Denne subtile besked går måske ubemærket hen, men den skaber ubevidst en positiv association med mærket i forbrugernes bevidsthed, tilføjede Richard Lau.

Rost online

Coca-Cola-logoet blev introduceret i 1969, og den dag i dag roses det stadig for sin stil. Det har været genstand for mange debatter, og på sociale medier, især på Reddit, har det været et hyppigt diskuteret emne.

Ifølge Mirror roste en Reddit-bruger for nylig dets tidløse design, og andre sluttede sig til.

“Det er også fedt at se, hvordan det oversættes til forskellige sprog,” skrev en anden.

En tredje bruger sagde: “Siden nogen fortalte mig om ansigterne i logoet, kan jeg ikke undgå at se dem, når jeg kigger på det,” mens en fjerde tilføjede: “Perfekt logo.”

LÆS MERE:

 

Læs mere om...